Hlavné okno programu Desiatimi prstami
Hlavné pracovné okno je rozdelené do niekoľkých častí (Okná A, B, C, D a E).

Tieto časti môžete skrývať a zobrazovať v nastavení tohto programu
"Aké okná majú byť zobrazené?".
Okno A
Základom je okno, kde opisujete text. V tomto okne si
môžete nastaviť ľubovoľné farby a typ fontu. Text v okne sa prispôsobuje
jeho rozmerom (dochádza k automatickému zalamovaniu riadkov). V priebehu opisovania
vám kurzor označuje aktuálny znak. Opísané znaky sa zafarbia inou farbou
(väčšinou šedou). Pokiaľ nastane v priebehu opisovania chyba, zobrazí sa
na riadku pod opisovaným textom (chyby sú väčšinou označené červenou).
V priebehu opisovania vidíte vždy len posledné dva opísané riadky.
V texte sú pre väčšiu prehľadnosť vyznačené aj znaky:
Medzerník
Enter
Backspace
Tab
V nastavení môžete taktiež zapnúť voľbu, kedy sa každý znak sfarbí podľa toho, aký
prst je určený na jeho napísanie. Viac je popísané tu:
"Zvoľte font a farby pre text"
Okno B
Prehľadné informácie o vývoji lekcie vám ponúka horné pozdĺžne okno.
Okno obsahuje ukazovateľ rýchlosti a ukazovateľ chybovosti. Tieto ukazovatele sa
sfarbujú podľa toho, v akej oblasti sa v priebehu opisovania nachádzate. Pokiaľ
nespĺňate nejaký limit pre postup do ďalšej lekcie, indikátor je
sfarbený načerveno. Ak je limit splnený, ukazovateľ je zelený. Niektoré typy
grafiky môžu použiť aj iné farby.
V pravej časti okna B vidíte tri údaje:
Časomiera
- Ukazuje čas nameraný od začiatku opisovania.
Chyby teraz a povolené
- Prvé číslo oznamuje počet urobených chýb a druhé číslo oznamuje počet
chýb, ktoré ešte môžete urobiť, aby ste splnili limit chybovosti
pre opisovaný text.
Údery teraz a celkom
- Prvé číslo informuje o počte opísaných úderov a druhé o počte úderov
v celej lekcii. Tak vždy vidíte, koľko ešte ostáva do dokončenia lekcie.
Ak opisujete text z textového súboru, údaje "Chyby teraz a povolené" a
" Údery teraz a celkom" sa nezobrazia.
Okno C
Pomocné ruky a pomocná klávesnica sú umiestnené v dolnej časti hlavného
okna. Na pomocnej klávesnici vidíte všetky znaky pre zvolenú
klávesnicu.
Jedna klávesa môže byť použitá až pre 4 znaky:
-
štandardné stlačenie
(pozícia vľavo dole - znak je za 1 úder)
-
stlačenie spoločne s klávesou SHIFT
(pozícia vpravo hore - znak je za 2 údery)
-
stlačenie spoločne s klávesou pravý ALT
(pozícia vpravo dole - znak je za 2 údery)
-
stlačenie spoločne s klávesou pravý ALT a klávesou SHIFT
(pozícia vľavo hore - znak je za 3 údery)
Jeden znak teda môže byť napísaný kombináciou niekoľkých kláves. Naviac môžu byť
použité sekvencie stlačení niekoľkých kláves.
Napríklad veľké písmeno Ž môžete napísať v dvoch krokoch ako ľavý SHIFT spoločne
s "ˇ" a pravý SHIFT spoločne s "z" (znak je za 4 údery).
Ak máte zapnutú voľbu "Použiť farebné rozlíšenie kláves podľa priradených
prstov", klávesy sa sfarbia podľa prstov, ktoré ich ovládajú.
Okno D
Pomocné ruky je možné zobraziť v dolnej časti hlavného okna.
V priebehu opisovania je zvýraznený prst, ktorý sa má použiť na stlačenie aktuálnej
klávesy.
Ak máte zapnutú voľbu "Použiť farebné
rozlíšenie kláves podľa priradených prstov", sfarbujú sa aj
zvýraznené prsty.
Okno E
Ďalším pomocným oknom môže byť graf okamžitej rýchlosti. Toto je
len orientačný graf, ktorý v priebehu vášho opisovania textu ubieha smerom doľava.
Slúži k tomu, aby ste mohli sledovať rovnomernosť rytmu vášho opisovania.
Graf znázorňuje hodnoty, ktoré sa vypočítajú z prriemernej rýchlosti
posledných 10 úderov. Pokiaľ často meníte tempo, body v grafe sú
veľmi rozptýlené. Naopak, pokiaľ je vaše tempo rovnomerné, body tvoria
takmer vodorovnú priamku.
|